U bent hier:Directshop»Artikelen»Tien voordelen; Waarom een webshop starten?
  

Tien voordelen; Waarom een webshop starten?

Gepubliceerd op 27 augustus 2007
Door: Michael van Helden, e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

De keuze voor een webshop (webwinkel) is niet altijd vanzelfsprekend. Soms wordt er bij een start-up direct gekozen voor alleen een webshop. Een andere keer is een webshop aanvullend op een bestaand verkoop kanaal. In uitzonderlijke gevallen wordt een webshop aangeboden binnen het intranet van een groot bedrijf, intranet shops.

Wij stelden een overzicht voor u samen met tien voordelen om een webwinkel te beginnen.

  1. Bereik: Een extra verkoop kanaal
  2. Naast uw (eventuele) fysieke winkel, biedt een webshop de mogelijkheid gemakkelijk nieuwe klanten te werven. U bent immers niet gebonden aan een bepaalde locatie.

    Potentieel kan heel Nederland, of zelfs de hele wereld uw doelgroep zijn. En dat vanuit één winkel, uw webshop.

  3. Kostenbesparing
  4. Een webshop kan aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee brengen. De besparingen lopen op wanneer meer processen geautomatiseerd worden. U kunt bestaande klanten via een webshop bestellingen laten plaatsen, waardoor de bestellingen rechtstreeks in uw software pakket worden ingeladen (proces optimalisatie). Dit scheelt tijd in het opstellen van offertes en eventueel het overtypen van faxen in het software pakket. De kostenbesparingen kunnen ook oplopen bij de processen die starten, nadat de klant een bestelling geplaatst heeft. Denk hierbij aan geautomatiseerde order bevestigingen, pakbonnen, of zelfs inkoop bestellingen - e-procurement.

    Wanneer uw webshop uw enige winkel is, scheelt het in de kosten van de huur (of koop) van een bedrijfspand. Er zijn talrijke webshops die vanuit huis worden beheerd.

  5. Uitgebreid assortiment
  6. Met een webshop is het gemakkelijker om veel producten aan te bieden. Niet elk product hoeft op voorraad te zijn. Er kan gewerkt worden met partners die - direct of indirect - producten leveren. U werkt met een virtueel magazijn. Producten kunnen fysiek op andere locaties staan.

    Klanten zoeken op Google en vinden (mits de webshop goed door Google 'gespidert' - gelezen - kan worden) de producten op de webshop. De veelgebruikte term 'long-tail' komt hier dan om de hoek kijken. Naarmate u meer producten heeft, wordt u beter gevonden en kunt u meer verkopen.

  7. Statistieken
  8. Door gebruik te maken van uitgebreide statistieken in een webshop kunt u waardevolle informatie van uw bezoekers verkrijgen. Naast de standaard pagina statistieken, kunt u informatie verzamelen over specifieke webshop gegevens. Neem bijvoorbeeld het bestelproces: Wanneer haakt hoeveel procent van uw potentiële klanten af in het bestelproces? Door slim wijzigingen aan te brengen en deze wijzigingen weer goed te testen - met behulp van uw statistieken - is dit percentage afhakers naar beneden te brengen. Meten is weten. Dit proces kan na een succesvolle verbetering nogmaals gestart worden, om uw webshop nog verder te fine-tunen.

  9. 24 uur per dag open
  10. Een webshop kan 24 uur per dag open zijn, 7 dagen in de week. Uw klanten kunnen dus dag en nacht het productaanbod bekijken, verleid worden tot een aankoop en bestellingen plaatsen.

  11. Slimme verkoper
  12. Een webshop werkt als een slimme verkoper. Deze electronische verkoper slaapt nooit, en onthoudt alles (iedere actie van uw bezoekers). Bij een product pagina kunnen productopties of relevante producten worden getoond. Hiermee is cross-selling of up-selling mogelijk. Wanneer er slim gebruik wordt gemaakt van profielen kan er bij terugkomst van een bezoeker gericht een aanbieding worden gedaan.

    Wanneer er vaak gebeld wordt met een bepaalde terugkerende vraag is de webshop zo in te richten dat dit in het vervolg stukken minder kan worden. Een webshop is, door van leermomenten gebruik te maken, steeds te fine-tunen. Vervolg fouten zijn hierdoor uit te sluiten.

  13. Synergie voordelen
  14. Wanneer u met één of meerdere fysieke winkels werkt, levert een toevoeging van een webshop synergie voordelen op. Het samengaan van de webshop met de fysieke winkels levert meer op dan de twee afzonderlijk bij elkaar opgeteld.

    Door de nieuwe webshop te integreren binnen de gehele marketing mix heeft u unieke voordelen in handen. U kunt uw klanten zo optimaal bedienen. Zo kunnen potentiële klanten online op uw webshop verleid worden en in de winkelwagen de keuze maken om uw producten te laten opsturen. Om verzendkosten te besparen (een ergernis voor veel klanten) kunt u de mogelijkheid aanbieden om de producten in één van uw filialen te laten ophalen. In uw fysieke winkels heeft u nogmaals de mogelijkheid om uw klant tot een extra aankoop te laten verleiden. Een bekend succesvol voorbeeld van deze synergie voordelen is het golfmerk Callaway.

  15. Snelle en betaalbare start-up mogelijk
  16. Wanneer u een goed product bedacht en ontwikkeld heeft, biedt een webshop u een snelle en (relatief) kosten effectieve mogelijkheid om te kunnen starten met een nieuw bedrijf. Door de webshop dusdanig op te zetten dat deze voor zoekmachines is geoptimaliseerd, de afhandeling van bestellingen gemakkelijk verloopt en u een goed (online en offline) marketing plan heeft, staat niets uw succes meer in de weg.

  17. Repeat orders
  18. Wanneer u uw klant het gemak van een eerste bestelling hebt laten ervaren, komen vervolg bestellingen vaak sneller en goedkoper tot stand. U bespaart op administratieve medewerkers en kosten doordat dit proces geautomatiseerd afgehandeld wordt. Per e-mail kunnen herinneringen gestuurd worden, of speciale relevante aanbiedingen. Met een paar kliks via bijvoorbeeld de order history (eerdere bestellingen) of een pagina met de recentste aanbiedingen is de vervolg bestelling zo geplaatst. Zeker wanneer uw productaanbod gebaseerd is op vervolg bestellingen (Bijvoorbeeld bij www.nespresso.com: De terugkerende koffie cup bestellingen) kan dit een groot voordeel zijn. Klantenbinding kan ook met een webshop gemakkelijker opgezet worden. U heeft immers de benodigde contact- en bestelgegevens bij de hand.

  19. Samenwerking met andere bedrijven
  20. Een webshop is uitermate geschikt om producten van één of meerdere andere bedrijven aan te bieden. In dat geval bent u intermediair of wederverkoper. U levert producten van derden op eigen naam. Op deze manier kunt u vrij snel een groot product assortiment aanbieden onder één vlag. Het one-stop-shopping principe.

    U kunt dit proces ook omdraaien. Wanneer u uw producten levert aan dealers, kunt u als leverancier ook direct aan uw klanten gaan leveren en de bestellingen die via uw webshop verkocht worden aan een dealer toekennen. Bijvoorbeeld op basis van postcode gebied. De dealer krijgt dan de mogelijkheid om aan deze nieuwe klant extra producten te verkopen. In plaats van dat de dealers weerstand tegen uw directe verkoopkanaal hebben, zien ze het voordeel van uw extra marketing inspanningen.

    Met de juiste (database) koppelingen is dit proces te automatiseren, waardoor de handelingen die per bestelling verricht dienen te worden, zijn te vereenvoudigen.

Conclusie

Voor zowel een start-up als bestaand bedrijf met fysieke winkels zijn er tal van voordelen om een webshop te starten. Afhankelijk van uw (type) bedrijf kunnen deze verschillend zijn. Algemeen kan men stellen dat er veel voordeel te halen is uit het starten van een webshop.

----------

Directshop webshops zijn met bovenstaande uitgangspunten ontwikkeld. Neem vrijblijvend contact op voor een demo of een oriënterend gesprek. Bovenstaande punten worden u graag nader toegelicht.

Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter