U bent hier:Directshop»Artikelen»Waarom u contact gegevens moet vermelden op uw webwinkel
  

Waarom u contact gegevens moet vermelden op uw webwinkel

Gepubliceerd op 12 februari 2008
Door: , e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Het lijkt een klein detail, maar het op een goede manier vermelden van contactgegevens op uw webwinkel kan erg belangrijk zijn voor het aantal orders dat u zult ontvangen. De beschikbaarheid van goede contactgegevens bepalen voor veel klanten namelijk hoe betrouwbaar u bent. U kunt zich hierbij niet afmaken met alleen een e-mailadres; een (vast) telefoonnummer geeft klanten het vertrouwen dat u bereikbaar bent wanneer er vragen zijn.

Er zijn ook gegevens waarvan het verplicht is deze te vermelden wanneer u een webwinkel heeft. Zo dient elke webwinkel online zijn adres, BTW nummer en KvK nummer te vermelden (het ontbreken ervan kan zelfs tot een boete leiden). Het plaatsen van een telefoonnummer op uw website is niet verplicht.

Indien uw bedrijf op normale werktijden bereikbaar is kunt u het nummer prominent op de website plaatsen zodat het vanaf elke pagina goed zichtbaar is. U wilt immers zoveel mogelijk verkopen en als de klant daarvoor graag wilt bellen maakt dat dan zo eenvoudig mogelijk. Plaats tevens op elke pagina een verwijzing naar uw contact pagina. Wanneer u wat minder goed bereikbaar bent op de standaard werktijden kunt u er voor kiezen het telefoonnummer alleen te vermelden op deze contactpagina. Uiteraard laat u op de contactpagina weten wat de tijden zijn waarop u bereikbaar bent.

Contactpagina

De contactpagina van uw website is een belangrijke pagina. Bezoekers die contact met u willen opnemen hebben immers al een specifieke interesse voor uw webshop. Niet iedereen wil echter op eenzelfde manier contact leggen. Biedt dus verschillende mogelijkheden. Naast een post- en bezoekadres, telefoonnummer en e-mailadres is een contactformulier een veel gebruikte manier om snel contact te leggen. Zorg ervoor dat dit formulier niet te veel (verplichte) velden bevat. De meeste bezoekers willen alleen maar een vraag stellen en hebben geen zin om gelijk al hun contactgegevens vrij te geven.

Wijs ook op een overzicht met veel gestelde vragen, hoe meer telefoontjes met eenvoudige vragen u kunt beantwoorden, hoe minder tijd u kwijt bent aan onnodige telefoontjes.

Het sturen van bellers

Mogelijk heeft u liever geen bellende klanten, een 0900 nummer kan dan de drempel om te bellen verhogen. Daarnaast krijgt u hiermee betaald voor klanten met vragen (afhankelijk van het door u gekozen bedrag natuurlijk). Helaas verlaagt dit ook het vertrouwen van uw bezoekers. Doorgaans goed geaccepteerd is een vast netnummer (zoals 020). U geeft bezoekers dan inzicht in de locatie waar u zit en niemand heeft er moeite mee om een standaard nummer te bellen.

Wilt u het de bezoeker helemaal makkelijk maken dan kunt u een 0800 nummer overwegen. U betaald dan zelf alle belkosten. In de praktijk is dit dus alleen aan te raden wanneer u graag heeft dat u gebeld wordt om telefonisch een bestelling af te handelen. Wanneer de webwinkel een bestelling uit handen kan nemen is het noemen van een 0800 nummer niet aan te raden.

U kunt er ook voor kiezen om het telefoonnummer alleen prominent op de website te vermelden zodra de bezoeker zich in het bestelproces bevindt. Tijdens deze laatste stappen voor een bestelling wilt u elke vraag kunnen beantwoorden.

Veel gestelde vragen

Door ervoor te zorgen dat uw website voldoende informatie bevat kunt u ook al een groot aantal telefonische vragen afvangen. Om goed inzicht te krijgen kunt u bij elke telefonisch contact noteren wat de vraag van de klant is en op welke plek hij zich op dat moment op de website bevond. Terugkerende vragen kunt u zo signaleren en zo kunt u ervoor zorgen dat deze vraag beantwoord wordt op de juiste plek binnen de site. Daarnaast kunt u een algemeen systeem gebruiken om de veel gestelde vragen te beantwoorden.

Conclusie

Zorg er voor dat bezoekers van uw website snel en eenvoudig uw contactgegevens kunnen vinden. Dit wekt het nodige vertrouwen dat de bezoeker nodig heeft om een bestelling te plaatsen. Door de juiste middelen in te zetten kunt u ervoor zorgen dat het aantal onnodige contactmomenten geminimaliseerd wordt.

------------

Directshop webshops zijn met bovenstaande uitgangspunten ontwikkeld. Neem vrijblijvend contact op voor een demo of een oriƫnterend gesprek. Bovenstaande punten worden u graag nader toegelicht.



Gerelateerde artikelen

 



Contact!




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter

 
Om Directshop.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord