U bent hier:Directshop»Artikelen»Webwinkel starten; waar moet je op letten?
  

Webwinkel starten; waar moet je op letten?

Gepubliceerd op 2 december 2007
Door: Michael van Helden, e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

U wilt zelf een webwinkel starten?
Hieronder een aantal

tips

om u op weg te helpen.

Deze

tips

zijn nuttig als u een compleet nieuwe webwinkel op wilt gaan zetten, of wanneer u uw huidige webwinkel wilt gaan vernieuwen.

Zoekmachine optimalisatie

Het belangrijkste doel voor u is waarschijnlijk om (extra) omzet met uw webshop te gaan genereren. Hiervoor heeft u bezoekers nodig die uw website bezoeken. U kunt nog zo'n mooie webshop hebben, maar zonder bezoekers is deze niets waard. Zorg dus voor een goede indexeerbaarheid door Google. Let hierbij specifiek op de structuur van uw productoverzicht- en productpagina's. Hier staat cruciale informatie in (productspecificaties), waar uw klanten in Google op zullen gaan zoeken. Een goede structuur van uw webshop levert deeplinks in de zoekresultaten van Google op, waardoor bezoekers rechtstreeks naar de relevante productpagina's worden gestuurd. De bezoeker krijgt direct de informatie over het product waar hij naar op zoek is en kan dan direct bestellen. U biedt gemak voor uw klant.

Zorg voor een sitemap op uw webshop, zodat Google uw site gemakkelijk kan indexeren. Plaats een robots.txt bestand op uw webserver om bepaalde delen van uw webshop uit te sluiten.

Tip: Plaats op zoveel mogelijk andere websites (betaald of onbetaald) een link naar uw webwinkel. Google indexeert deze andere websites ook. Wanneer Google uw webshop (deze link) op andere websites tegenkomt, plaatst Google uw webshop steeds hoger in de zoekresultaten. Hoe belangrijker deze andere website, hoe sneller u stijgt in de zoekresultaten.

Denk na over een goede domeinnaam

Denk na over zowel een goede bedrijfsnaam als een domeinnaam. Kijk of de domeinnaam beschikbaar is. Zorg dat de naam gemakkelijk te onthouden is, lekker bekt en dat deze kort is. Kijk op Interned Services of de domeinnaam nog beschikbaar is. Indien u internationale plannen heeft, denk dan ook na over .com of .eu domeinnaam. Gaat u in eerste instantie alleen in Nederland verkopen, kies dan een .nl domeinnaam. U scoort dan hoger in de Nederlandse Google. Registreer al wel voordat u gaat starten de .com en .eu domeinnamen. Tegen weinig extra kosten is uw domeinnaam veiliggesteld.

Tip: Kijk ook eens bij het Benelux merkenbureau.

Webshop usability

U heeft de zoekmachine optimalisatie goed uitgevoerd. U ontvangt een steeds groter wordende groep bezoekers op uw webshop. Deze bezoekers dient u dan zo goed mogelijk van relevante en duidelijke informatie te voorzien. Het kruisje rechtsboven in uw webwinkel is snel gevonden, waarmee uw klant het venster sluit en u uw klant kwijt bent. Elke pagina dient te boeien en uw bezoeker dient zo min mogelijk te hoeven klikken voor de informatie waar hij naar op zoek is.

Laat zien wat een bezoeker kan verwachten alvorens hij op een link klikt. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van het aantal producten dat in een productcategorie staat in de navigatie structuur.
Zo kunt u bij een productoverzichtpagina de bezoeker laten kiezen op kenmerken (merk, grootte, kleur). Hiermee vallen direct producten in het overzicht weg, die niet aan deze kenmerken voldoen. Het resultaat is dat de bezoeker sneller naar het gewenste product geleid wordt.

Bij elke pagina van de webwinkel dient u na te denken over usability. De usability bepaalt de gebruikerservaring van een bezoeker.

Verkoopgerichtheid

Bied relevante en aanverwante producten aan. Bied op de juiste plekken een alternatief aan. Maar pas op met overdrijven. Te veel keuze werkt nadelig. De klant kan niet kiezen en haakt af.

Uit onze statistieken blijkt dat het

fine-tunen

van zowel de usability als de verkoopgerichtheid een flinke toename in order / bezoeker ratio oplevert. U ontvangt meer orders bij hetzelfde aantal bezoekers. Blijf dus meten en optimaliseren!

Interne zoekmachine

Zorg voor een goed werkende interne webwinkel zoekmachine. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 40% van uw bezoekers direct de zoekmachine van uw webshop gebruiken. Dat betekent dat maar 60% de vooraf bedachte navigatiestructuur volgt. Hieruit blijkt het belang van uw eigen zoekmachine. Bied daar in de zoekresultaten dan ook relevante informatie aan. Laat de zoekmachine niet alleen op uw producten zoeken, maar ook op uw inhoudspagina's. Bij voorkeur voegt u ook hulppagina's over bestellen en dat soort zaken aan in uw zoekmachine.

Tip: Voeg onderaan uw zoekresultaten een contactformulier toe met de tekst "Niet kunnen vinden wat u zoekt, het is goed mogelijk dat wij u toch kunnen helpen. Vul daarvoor onderstaand formulier in.". Hierdoor ontvangt u gerichte vragen van uw bezoekers waar u direct mee aan de slag kunt.

Kwaliteit - technisch

Zorg voor het juiste gebruik van HTML broncode. Of u nu met een Content Management Systeem werkt of niet. Uw webshop dient door al uw bezoekers op de door u bedoelde manier gezien te worden. Let dus op dat uw webshop het op alle Internet browsers doet. Van Internet Explorer, Firefox of Safari voor de Mac. Zorg dat uw webshop voldoet aan de W3C standaard. Google geeft ook extra punten voor webshops die goed ontwikkeld zijn, zodat u hoger in de zoekresultaten wordt opgenomen.

Kwaliteit - inhoudelijk

Zorg voor goede inhoudelijke en relevante teksten. Schrijf deze niet alleen tijdens de start, maar blijf deze ook updaten en toevoegen. Niet alleen is dit zinvol voor Google; een steeds veranderende website scoort hoger in de zoekresultaten, ook is dit zinvol voor uw bezoekers. Terugkerende bezoekers krijgen hierdoor een nieuwe impuls om verder te kijken. En dus te bestellen.
Ook helpt het om uw producten zorgvuldig van uitgebreide en kwalitatief goede specificaties te voorzien. Hoe meer foto's u toevoegt hoe hoger uw conversie. U wilt zelf toch ook uitgebreid kunnen inzien wat u van plan bent om te kopen? Tegenwoordig zie je steeds vaker 360 graden filmpjes, zodat u om het product kunt heen kijken.

Webshop back-office - beheeromgeving

Als beheerder van uw eigen webwinkel dient u natuurlijk zoveel mogelijk informatie te kunnen inzien, zodat u sturing kunt geven aan uw winkel. Uitgebreide statistieken en managementrapportages zijn dan essentieel. Daarnaast dient u uiteraard zelf een aantal zaken te kunnen beheren. Denk aan Content Management (uw teksten en foto's), productbeheer (incl. foto's, specificaties, prijzen en beschikbaarheid), klantbeheer en orderbeheer.

Probeer zoveel mogelijk onderdelen binnen één beheeromgeving te plaatsen. Eventueel met userrights, zodat niet elke medewerker bij alle informatie kan. In deze beheeromgeving wilt u graag direct de statistieken in kunnen zien. Hierdoor kunt u rechtstreeks vanuit een klant of order doorklikken naar de desbetreffende statistieken. Wanneer deze informatie vanuit een ander programma beschikbaar is, zal er in de praktijk weinig gebruik gemaakt van worden.

Koppelingen met bestaande databases

Wanneer uw organisatie reeds beschikt over databases met bijvoorbeeld product- en voorraadinformatie is het raadzaam om te onderzoeken of deze databases gekoppeld kunnen worden. Hierdoor worden uw producten op uw webshop altijd met de juiste tarieven, beschikbaarheid en specificaties getoond. Updates hoeven dan ook niet meer dubbel uitgevoerd te worden. De kostenbesparingen nemen toe naarmate u meer producten in uw assortiment heeft. U kunt eventueel starten zonder deze koppelingen, maar op termijn werken deze zeker kostenbesparend. Andere mogelijkheden van een databasekoppeling zijn koppelingen naar accounting, CRM of ERP pakketten. U bepaalt zelf welke informatie u in welk pakket wilt hebben.

Tip: Laat uw bezoeker zoveel mogelijk informatie (klantgegevens, ordergegevens of klachten) op uw webshop zelf invullen. Dit scheelt u tijd en het voorkomt fouten door bijvoorbeeld het foutief overtypen van een fax.

Webshop met iDEAL betaalmethode

Zorg voor vertrouwde en gemakkelijke betaalmethoden. Voor een B2C webshop (u verkoopt aan particulieren) is het raadzaam om een koppeling met iDEAL op te zetten. Hiermee laat u uw Nederlandse klanten via hun eigen vertrouwde betaalomgeving veilig betalen. Dus bv via Rabobank internet bankieren, mijn postbank.nl of een andere Nederlandse internet bankier omgeving. Er zijn verschillende iDEAL pakketten per bank beschikbaar. De juiste keuze is afhankelijk van het type product - de prijs - dat u verkoopt.

Tip: Er is bij verschillende banken goed te onderhandelen over de voorwaarden van iDEAL.

Webshop - Betaalmethoden

Naast iDEAL kunt u andere betaalmethoden aan uw klanten aanbieden. Voor een B2B webshop (u verkoopt aan bedrijven) is het wellicht raadzaam om het hele betaalstuk uit uw online webshop te halen. Dit is uiteraard afhankelijk van uw product of dienst. Hierdoor kan een inkoper van een bedrijf gemakkelijk bij u bestellen. Sneller dan de traditionele fax of telefonisch. U kunt uw gebruikelijke credit check nog steeds toepassen. Bijvoorbeeld bij Atradius. Hier kunt u online uw klanten (bedrijven) op kredietwaardigheid controleren. Per KvK nummer ontvangt u een akkoord (of niet akkoord) op vooraf gedefinieerde voorwaarden. Denk dan bv aan een kredietlimiet, betalingsgedrag of de balans. Indien akkoord kunt u, zoals gebruikelijk, uw levering en factuur sturen. Indien niet akkoord (bv bij een starter), kunt u alsnog om een vooruitbetaling vragen. Optioneel kunt u uw facturen bij Atradius verzekeren. Hierdoor bent u zeker van uw geld.

Naast deze betaalmethoden kunt u ook nog denken aan credit cards, pay pal, vooruitbetaling, accept giro of een eenmalige machtinging.

Zie ook ons ons uitgebreide artikel over de diverse iDeal betaalmogelijkheden.

Digitale nieuwsbrieven

Vraag op uw webshop zowel aan uw klanten als aan uw bezoekers om hun emailadres achter te laten. Op uw webshop vraagt u het aan uw bezoekers door een invoerveld op uw webpagina's te tonen met de knop "aanmelden nieuwsbrief". Bij bestellingen vraagt u het aan uw klanten op de registratiepagina. Het vinkje "Houd mij op de hoogte" dient daar standaard aan te staan. U kunt hier de frequentie van mailen ook aangeven. Bijvoorbeeld één maal per maand, zodat uw klant ziet dat hij niet dagelijks door u wordt gemaild.

Door hiermee te starten bouwt u een mooi bestand op. Bij voorkeur verstuurt u uw klanten een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Wanneer naam en geslacht bekend zijn spreekt u uw klant ook aan met deze gegevens. Wanneer u weet welke type producten vaak bekeken of besteld worden past u uw aanbiedingen ook voor uw doelgroep aan. In de nieuwsbrief dient uw klant zich gemakkelijk te kunnen uitschrijven. Dit hoeft natuurlijk niet prominent in de mail zichtbaar te zijn. Een klein lettertype met een grijze tekst op een witte achtergrond onderaan uw mail is voldoende. Wanneer hier op geklikt wordt, kan de geadresseerde zich geautomatiseerd uitschrijven. Uw systeem verwerkt dit en slaat deze uitschrijving (incl. IP adres en tijdstip) ook op.

Neem in uw nieuwsbrieven ook een code op die bij het bekijken van uw nieuwsbrief door een klant ook direct gegevens wegschrijft in uw statistiekenpakket. Uiteraard staat hierin welke klant op welke tijdstip met welk IP adres welke nieuwsbrief bekijkt. Daarnaast houdt u bij wie er doorklikt naar de webshop en wie er daadwerkelijk een bestelling plaatst. Deze conversieratio's zijn goud waard om achteraf te kunnen bepalen welke inhoud van uw nieuwsbrief het beste voor uw doelgroep werkt.

Een goede webshop slaat het IP adres en het tijdstip op van het moment van inschrijven. Hiermee voldoet u aan de opt-in regeling van de e-commerce wetgeving. Deze gegevens dient u na het versturen van nieuwsbrieven, op verzoek van uw geadresseerde, te kunnen overhandigen.

------------

Directshop webshops zijn met bovenstaande uitgangspunten ontwikkeld. Neem vrijblijvend contact op wanneer u overweegt om zelf een webwinkel te starten. We ontvangen u graag voor een demo of een oriënterend gesprek. Bovenstaande punten worden u graag nader toegelicht.

Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter

 
Om Directshop.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord