U bent hier:Directshop»Artikelen»7 tips voor een optimale productpagina
  

7 tips voor een optimale productpagina

Gepubliceerd op 26 januari 2011
Door: , e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

De productpagina, de pagina waarop u de details van het product toont, is een van de belangrijkste pagina's van uw webwinkel. Bezoekers van uw webwinkel bepalen aan de hand van deze pagina of ze een aankoop gaan doen of niet. In dit artikel een zevental tips voor het optimaliseren van deze pagina.

1. Belangrijkste informatie bovenaan

Het lijkt een inkoppertje, maar het zal u verbazen hoeveel webwinkels hier aan voorbij gaan. Zorg ervoor dat de belangrijkste kenmerken van een product prominent bovenaan de pagina staan: een foto van het product, een duidelijke en beschrijvende titel (eventueel inclusief hoofdkenmerken, zoals maat en kleur) de prijs, voorraadstatus of levertermijn en uiteraard een duidelijke call-to-action knop waarmee het product te bestellen is.

Plaats de prijs dicht bij de bestelknop en groepeer de belangrijkste kenmerken bij elkaar. Het onderstaande screenshot van Bol.com laat zien dat deze verkoper zijn productpagina goed geoptimaliseerd heeft.

Screenshot van de productpagina van Bol.com

2. Duidelijke en uitgebreide productomschrijving

Onder het hierboven beschreven begin van de pagina is er ruimte voor uitgebreidere productinformatie. Neem de tijd om voor elk product een heldere en uitgebreide omschrijving te schrijven. Zorg voor voldoende lengte; Google heeft minimaal 250 woorden nodig om te bepalen waar een pagina over gaat en ook voor een geïntresseerde bezoeker is het prettig veel informatie te kunnen vinden.

Lees ook onze tips voor het schrijven van teksten voor productpagina's.

3. Detailkenmerken

Sommige mensen willen het liefst alle details van een product weten. Het zal per product verschillen hoeveel kenmerken er over te vinden zijn. Deze informatie mag best ver naar onderen geplaatst zijn of eventueel onder een tabblad schuil gaan. De meeste bezoekers zullen hier niet naar kijken, maar voor iemand dit wil weten of het product wel in zijn kast past is het toch prettig als de exacte afmetingen ervan terug te vinden zijn.

4. Meerdere productfoto's

Eén foto is een vereiste, maar het gebruik van meerdere foto's helpt de bezoeker een nog beter beeld te krijgen van uw product. Let erop dat details goed zichtbaar zijn en indien uw product in meerdere kleuren verkrijgbaar is, toon dan deze kleuren.

Lees ook ons artikel over het belang van productfoto's.

5. Relevante andere producten

Wellicht is het geboden product niet precies wat er gezocht wordt, maar heeft u vergelijkbare producten die mogelijk beter aansluiten op de wens van de klant. Toon vergelijkbare producten dan ook op uw productpagina. Bijkomend voordeel is dat deze links erg goed zijn voor de interne linkstructuur van uw webwinkel (en daarmee voor uw indexatie door Google).

6. Productreviews

'Wij van WC Eend adviseren WC Eend'. U kunt nog zo'n duidelijke en mooie productpagina hebben, bezoekers zullen van anderen eerder aannemen dat het product dat ze zoeken het juiste is dan van u. Toon daarom reviews van anderen op uw productpagina. Bij voorkeur reviews van uw bezoekers, maar het kan ook helemaal geen kwaad om reviews van derden te benoemen.

U kunt een paar zinnen uit hun eindoordeel citeren en vergeet uiteraard niet de bron te vermelden. Betreft het een review die op internet staat, verwijs hier dan ook met een linkje naar.

7. Sluit af met een extra bestelknop

Al met al kan uw productpagina best lang worden. Wanneer iemand de moeite heeft genomen om alle informatie te bekijken is het natuurlijk jammer als deze persoon weer helemaal naar boven moet scrollen om het product te bestellen. Plaats onderaan de pagina nogmaals de bestelknop. Voorkom wel dat de knop bij minder informatie twee keer binnen één beeldweergave te zien is. Dat kan weer tot verwarring leiden.

Als uw productpagina nu inderdaad een stuk langer is geworden, denk dan ook aan duidelijke kopjes zodat bezoekers snel over de pagina kunnen scannen op zoek naar informatie die zij zoeken. Ook is het slim om bovenaan de pagina beschrijvende links op te nemen die de pagina doorscrollen naar het betreffende onderdeel.

Directshop helpt u graag uw productpagina te optimaliseren voor meer verkopen via uw webwinkel. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter