U bent hier:Directshop»Artikelen»Recensie: Calimero marketing 2.0 voor uw webwinkel
  

Recensie: Calimero marketing 2.0 voor uw webwinkel

Gepubliceerd op 14 oktober 2009
Door: Michael van Helden, e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Recent stuurde Karen Romme een recensie exemplaar van haar boek Calimeromarketing 2.0. Een zeer interessant boek over de nieuwe marketingfilosofie calimeromarketing voor kleine ondernemers. In dit artikel wordt ingegaan op de beschreven marketing voordelen voor webwinkels.

Wat is Calimeromarketing?

Calimeromarketing gaat uit van de optimale inzet van de ondernemer zelf als marketinginstument. Dit in tegenstelling tot een marketingwerknemer van een groot bedrijf die werkt met budgetten, salarissen en een 38-urige werkweek. De ondernemer die aan calimeromarketing doet, zet zijn eigen tijd en geld in. Vaak 7 dagen per week, 24 uur per dag. De truc is om hier creatief mee om te gaan, waarbij de nadruk op het inzetten van tijd ligt.

In het boek wordt het verschil tussen grote en kleine bedrijven duidelijk toegelicht met als doel om te laten zien dat kleine bedrijven op marketinggebied over andere sterke punten beschikken dan grote bedrijven.

Cover van Calimeromarketing 2.0 Auteur Karen Romme

Tien spelregels
In het boek staan tien spelregels van calimeromarketing die met uitgebreide praktijkvoorbeelden worden toegelicht. De lezer wordt aangespoord om er uit te halen wat goed bij hem past en die activiteiten goed te doen. Het is zeker niet de bedoeling om alle punten volledig uit te voeren. Dan komt men niet meer aan werken toe. Hieronder volgt een selectie van spelregels die relevant zijn voor webwinkels.

Zorg voor goed ondersteunende middelen
In spelregel twee wordt ingegaan op de online en offline huisstijl als visitekaartjes, briefpapier, folder materiaal en de website. Bij deze spelregel is onderstaand top 10 lijstje opgenomen.
    Mensen ergeren zich op websites het meest aan:
    1. zware sites of plaatjes die lang nodig hebben om te laden.
    2. vervelende intro's/muziekjes/geluiden die niet weg te klikken zijn.
    3. pop-up advertenties of verzoeken die de pagina verhullen.
    4. onduidelijke schermindeling en menuknoppen.
    5. pagina's op websites met alleen de tekst 'under construction', 'wordt aan gewerkt', of 'volgt binnenkort'.
    6. pagina's die niet (fatsoenlijk) te printen zijn.
    7. eerst moeten registreren voordat er iets te zien is.
    8. niet werkende links of links naar een verkeerde pagina.
    9. verouderde of verkeerde informatie.
    10. ontbreken van de informatie waarvoor men de site bezoekt.
Bouw continu aan je zakelijke netwerk Zeker voor webwinkeliers is spelregel drie interessant. Deze spelregel inspireert je om slimmer om te gaan met je online en offline netwerken. Maak gebruik van Hyves, LinkedIn, YouTube, Facebook en Twitter (In juli 2009 de belangrijkste Nederlandse sociale media kanalen). Vervolgens wordt ingegaan op hoe je je online netwerk kunt combineren (en versterken) met je offline netwerk.

Calimeromarketing

Ga actief je boodschap verkondigen Spelregel vier kan zeer tijdrovend zijn, maar levert op de lange termijn waarschijnlijk het meeste op.
    Er zijn ruwweg vier manieren om je boodschap te verkondigen:
    1. Discussieren / reageren.
    2. Publiceren.
    3. Presenteren.
    4. Doceren.
Webwinkeliers kunnen het meeste halen uit de eerste twee punten. Onder publiceren kun je denken aan het schrijven voor de media (bijvoorbeeld artikelen, columns of rubrieken) of schrijven aan je eigen boek. Hiermee profileer je jezelf als deskundige. Daarnaast kun je ook gaan bloggen op je eigen weblog.

Maak niet de fout om een reclameboodschap te publiceren, waarmee je directe verkopen op de korte termijn verwacht. Dit is een methode om je kennis, ervaring en visie te delen met mensen. Dit levert je een effectief marketinginstrument op, dat je op de lange termijn helpt om je naamsbekendheid op te bouwen, je in het vizier houdt van belangrijke mensen en waarmee je een duurzame reputatie opbouwt. Dat levert je vrijwel altijd meer op.

Gebruik de media voor je bedrijf Spelregel vijf geeft een erg heldere en gedetailleerde beschrijving van de werking van de media en redacties. Met deze kennis kun je je voordeel doen om zo stapsgewijs de juiste redactionele aandacht (gratis publiciteit) te krijgen.
    De zeven voordelen van gratis publiciteit:
    1. Het is GELOOFWAARDIG.
    2. Het versterkt je IMAGO.
    3. Het geeft je GEZAG.
    4. Het bereikt VEEL MENSEN.
    5. Het wordt ONTHOUDEN.
    6. Het wekt VERTROUWEN en vertrouwen verkoopt!
    7. Het is GRATIS.
Leid actieve zoekers naar je bedrijf In tegenstelling tot veel technisch georienteerde artikelen over zoekmachine optimalisatie beschrijft Karen bij spelregel zes deze techniek vanuit een logische redenatie waarmee het zelfs voor a-technische ondernemers mogelijk wordt om zelf de eigen website of webwinkel voor Google te optimaliseren.

Een ander waardevol punt voor ondernemers is de toelichting over Google Alerts. Hiermee kun je op de hoogte blijven van je eigen zoekwoorden in Google over jezelf, je bedrijf of eigen producten en zo je reputatie in de gaten houden.

Met het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google, bepaal je de ultieme zoekwoorden waarvoor je je eigen website gaat optimaliseren.

Geef bestaande klanten voorrang In spelregel zeven mikt Karen op de marketingfocus richting je bestaande klanten. Ondanks dat traditioneel het meeste marketinggeld wordt geinvesteerd om nieuwe klanten te werven, zul je meer rendement halen uit het intensiveren van je relaties met bestaande klanten.

Ook bij deze spelregel worden nieuwe technieken ingezet om met een relatief klein marketingbudget een groot rendement te verkrijgen.

Overige spelregels De eerste en de laatste paar spelregels die in het boek zijn opgenomen zijn absoluut de moeite waard om te lezen. Deze zijn hier niet opgenomen omdat deze publicatie specifiek gericht is op webwinkels.

Conclusie
Het boek is luchtig geschreven en geeft concrete praktijkvoorbeelden die je inspireren. Het is gericht op de Nederlandse markt en is met versie 2.0 weer helemaal up-to-date met de laatste sociale media en technieken. De marketingfilosofie wordt versterkt door de online en offline media slim te combineren. Tijdens het lezen kun je direct aan de slag met het optimaliseren van je (online) marketing uitingen.

Een aanrader!

Je kunt het boek kopen op bol.com.
(175 pagina's, € 22,50, ISBN13: 9789076846101)

Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter