U bent hier:Directshop»Artikelen»Directshop uitgenodigd bij Google
  

Directshop uitgenodigd bij Google

Gepubliceerd op 7 januari 2009
Door: Paul Rütter, e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

In de eerste week van November ontvingen wij telefoon van een medewerker van Google met de vraag of wij interesse hadden in het bijwonen van het event "De waarde van woorden". Na een korte introductie van het event, waren wij overtuigd van het nut van onze aanwezigheid. Daarom reisden wij op donderdag 20 november af richting Amsterdam, naar evenementencentrum "Spaces" aan de Herengracht.

Kort samengevat gaf dit event ons nuttige tips over hoe er meer business te halen valt uit het Internet, mede door het gebruik van Google. Dit betreft zowel de betaalde (Google Adwords) als onbetaalde zoekresultaten.

De waarde van woorden


Het evenement gaf ruimte aan diverse sprekers, waaronder Pim van der Feltz (Country manager Google Nederland), Suzanne Ekel (directeur Greetz.nl) en schrijver Ronald Giphart om het geheel een luchtige sfeer te geven.

In dit artikel zullen geen technische aspecten aan bod komen. Wel worden kort de speerpunten van het event behandeld. Voor meer informatie of een uitgebreid advies wat betreft een online campagne kunt u contact met ons opnemen.

Pim van der Feltz en Ronald Giphart trapten af door de belangrijkste punt van online marketing te benadrukken: kies je boodschap zorgvuldig! Een campagne kan nog zoveel geld gekost hebben, in iedere krant gestaan hebben en op ieder tv kanaal uitgezonden zijn, maar wanneer uw boodschap niet overkomt mist het ieder doel.

Daarom loont het de moeite om na te denken over zaken als de doelgroep, behoefte aan uw product of dienst en bereik van de advertentie. Het is verstandig om eens te kijken naar Google Adwords. Dit is een dienst die Google aanbiedt, en waarmee u online u product of dienst kunt promoten. Het voordeel van Adwords is dat u zelf in de hand heeft op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden (gerichte bezoekers!), in welk gebied uw advertentie zichtbaar is (gecontroleerd bereik) en daarnaast kunt u inspelen op seizoensbehoeften of andere trends.

Een ander voordeel is dat u zelf bepaald hoeveel uw campagne mag kosten, omdat u per dag het budget in kunt stellen. Zo lopen de kosten nooit uit de hand, en kunt u beslissen of bepaalde zoekwoorden of advertenties beter aanslaan dan anderen.

Het is dus veel gerichter adverteren dan bijvoorbeeld in een krant of tv kanaal, omdat u de doelgroep zelf kunt bepalen. U betaalt dus ook alleen maar voor geïnteresseerde potentiële klanten! Als we kijken naar het online bereik van Google in Nederland, zien we dat dit een percentage van 95% beslaat (aldus comScore Media Metrix, 2007). Denk eens aan de mogelijkheden die het biedt om 95% procent van alle "zoekende internetters" te bereiken via één online campagne!

Als voorbeeld van een succesvolle Adwords campagne, vertelde Suzanne Ekel haar verhaal. Suzanne is directeur van de online wenskaartenservice Greetz.nl. Een van de redenen waarom zij voor Adwords kozen; hun website was op het moment van aanstelling niet goed leesbaar voor Google, dat de zoekmachine Greetz.nl vrijwel nooit in de resultaten toonde.

Adwords was voor hun een manier om de website toch onder de aandacht te brengen, zonder dat de website volledig op de schop moest. Daarnaast konden ze door middel van het Google Partnernetwerk en advertorials hun dienst bij de doelgroep onder de aandacht brengen.

Ze benadrukt dat het kiezen van de juiste woorden en beelden cruciaal is voor een succesvolle campagne. Adwords kan je hier wel gedeeltelijk mee op weg helpen (door zoekwoorden een "kwaliteitsscore" te geven op basis van de landingpage), maar het belangrijkste zult u toch zelf moeten doen, wederom; de waarde van woorden is iets om aandacht aan te besteden!

Google Adwords Kwaliteitsscore


In een paneldiscussie van verschillende bedrijven en instanties, waaronder "Goodyear", "Paradigit" en "Postbus 51" werden nog een aantal valkuilen en andere aandachtspunten van online campagnes besproken. Hierna werd het event afgesloten door een evaluatie van Ronald Giphart, die zich verbaasde over de hoeveelheid Engelse termen die vandaag gevallen waren. Had het event wel de juiste woorden gekozen?

Wij vonden van wel, de ervaringen en informatie die gedeeld werden op dit event leidden bij ons tot nieuwe inzichten en bewustwordingen waar wij onze klanten nog beter mee van dienst kunnen zijn.

Als Directshop hebben wij reeds een ruime ervaring in het opzetten van online campagnes binnen Google Adwords (en andere platformen). Wij kunnen u hiermee van dienst zijn. Wilt u meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.



Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter

 
Om Directshop.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord