U bent hier:Directshop»Artikelen»Waarom productfotografie belangrijk is voor uw webwinkel
  

Waarom productfotografie belangrijk is voor uw webwinkel

Gepubliceerd op 19 december 2007
Door: , e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Wanneer u aan de slag gaat met uw webshop is productfotografie waarschijnlijk niet het eerste waar u aan denkt. Het is echter wel het eerste waar de bezoeker van uw webshop naar kijkt. Eén van de belangrijkste redenen voor mensen om niet online te bestellen is dat ze geen goed beeld hebben van wat ze krijgen. Helaas is het nog niet mogelijk om producten digitaal in iemands handen te geven, maar met behulp van goede productfoto's kunt u wel al een eind komen.

Door gebruik te maken van een vast afbeeldingsformaat creëert u rust op uw webshop. Het gebruik van verschillende formaten en afmetingen geeft een rommelig overzicht. Uiteraard kunt u wel per onderdeel een ander formaat gebruiken; bijvoorbeeld een kleine afbeelding in een overzichtspagina en grotere en gedetailleerde foto's bij de uitgebreide productinformatie. Door hierbij eenzelfde beeldverhouding aan te houden behoudt u toch de eerder genoemde rust.

Rust door regelmaat
Een rustige uitstraling door eenduidige afmetingen


Ook door in alle afbeeldingen dezelfde achtergrond te gebruiken kunt u de gewenste rust en uniformiteit creëren. Een egaal witte achtergrond werkt hierbij vaak het beste, afhankelijk van uw product en webshopdesign kan een andere achtergrond natuurlijk ook geschikt zijn.

Naarmate de hoeveelheid visuele informatie op uw webshop toeneemt zullen de verkopen stijgen. U geeft uw bezoekers immers extra zekerheid over welk product ze kunnen verwachten. Wat u hierbij laat zien hangt af van het product dat u verkoopt. Bij kleding wil de bezoeker het product niet alleen van alle kanten zien, maar ook de stof en eventuele details in de kleding goed kunnen bekijken. Wanneer het product in verschillende kleuren wordt aangeboden kunt u het beste ook alle beschikbare kleuren tonen.

Zorg dus voor meerdere productfoto's per aangeboden product. Hiermee kunt u klanten een duidelijker beeld geven van het product. Gebruik hierbij naast overzichts en detailfoto's, indien van toepassing, ook sfeerfoto's. Verkoopt u bijvoorbeeld hoeslakens, dan geeft een sfeerfoto van uw product op een opgemaakt bed in een romantische slaapkamer een betere indruk dan een foto van de verpakking van de hoeslaken waarin u het product verstuurt. Verleid uw klant hiermee tot een aankoop.

Sfeerfoto's kunt u daarnaast prima gebruiken in het ontwerp van uw webshop. Hiermee kunt u de uitstraling van uw webshop direct koppelen aan uw producten zodat het voor bezoekers direct duidelijk is wat u verkoopt.

Naast standaard productfoto's zijn er ook een aantal meer exotische oplossingen. Zo kunt u productfoto's aanbieden waarbij de bezoeker ver kan inzoomen op het product. Bijvoorbeeld om een stuk kleding in zijn geheel te bekijken en ook in te kunnen zoomen op de structuur van de stof. Ook is het mogelijk een zogenaamde 360 graden objectfoto te maken. De bezoeker kan een dergelijke foto met de muis bewegen zodat het product van alle kanten te bekijken is. Een alternatief hierop is een 360 graden panorama foto waarbij er rondgekeken kan worden in een ruimte. Deze optie is een mooie aanvulling wanneer er bijvoorbeeld een hotelkamer of appartement op uw webshop gehuurd kan worden.


Voorbeeld van een 360 graden object foto
Gebruik uw muis om de afbeelding te roteren


Voor deze exotische foto's is het aan te raden een oplossing te gebruiken waarbij Flash technologie wordt ingezet om de interactie te realiseren. Flash zal bij de meeste bezoekers van uw webshop reeds geïnstalleerd zijn op hun systeem waardoor u voorkomt dat de bezoeker de vraag krijgt om een specifieke plugin te installeren. Bezoekers zijn vaak huiverig voor het installeren van dergelijke plugins waardoor ze uw webwinkel sneller zullen verlaten.

Conclusie

Door gebruik te maken van goede productfoto's op uw webshop neemt u een stukje onzekerheid bij uw klanten weg. Hierdoor zullen zij sneller besluiten een aanschaf te doen. Daarnaast straalt uw website door professionele (product)fotografie extra betrouwbaarheid en kwaliteit uit wat het aantal verkopen ook zal verhogen.

---------


Directshop webshops zijn met bovenstaande uitgangspunten ontwikkeld. Bij elke webshop wordt gewerkt met vaste formaten voor afbeeldingen om de uniformiteit te bevorderen en wij kunnen u tevens helpen met uw productfotografie. Voorbeelden van fotografie door Directshop vindt u in het fotografie portfolio. Neem vrijblijvend contact op voor een demo of een oriënterend gesprek. Bovenstaande punten worden u graag nader toegelicht.

Gerelateerde artikelen

 



Productfoto Breytenbach uurwerk




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter