U bent hier:Directshop»Artikelen»Het belang van content voor uw webwinkel
  

Het belang van content voor uw webwinkel

Gepubliceerd op 10 augustus 2012
Door: , e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Elke webwinkelier wil natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers op zijn website. Een belangrijke manier om meer bezoekers te krijgen is via zoekmachines. Het is niet ongebruikelijk als 75 procent van de bezoekers aan uw webshop via zoekmachines binnen komt. De teksten die gebruikt worden bij uw producten zijn hierbij van groot belang.

Zoekmachine optimalisatie voor webwinkels heeft drie kanten. De technische kant waarbij de juiste pagina opbouw met de juiste codes belangrijk zijn, de inkomende links naar uw webwinkel vanaf andere websites en de content kant waarbij het draait om de teksten op de webwinkel. In dit artikel kijken we naar het laatste punt; de teksten op uw webwinkel.

Teksten voor zoekmachines

Een zoekmachine heeft tekst nodig om te bepalen waar een pagina over gaat. Om dat te kunnen doen moet er genoeg tekst op een pagina staan om de tekst te kunnen onderscheiden van alle overige tekst op een pagina. Wanneer er bij een product alleen een titel staat dan zijn er tussen de verschillende pagina's zulke minimale verschillen dat de pagina niet als uniek gezien wordt. De zoekmachine besluit dan die pagina niet op te nemen in de zoekresultaten.

Wanneer een tekst langer is, is het voor de zoekmachine duidelijk dat er verschil is met de andere pagina's op de webwinkel. Ook kan de zoekmachine uit een langere tekst beter opmaken waar de tekst over gaat. Hiervoor heeft een zoekmachine doorgaans minimaal 250 woorden nodig.

Vooral bij grotere webwinkels blijkt dit onderdeel regelmatig een probleem te vormen. Het is bijna niet te mogelijk om op elke pagina uitgebreide en unieke informatie te geven. Vaak wordt er daarom gebruik gemaakt van contentleveranciers die via webservices kant en klare productinformatie en teksten aanleveren.

Het idee daarbij is goed (genoeg tekstuele informatie), maar helaas wordt deze content doorgaans door tientallen of zelfs honderden andere webwinkels gebruikt. Dit verkleint de mogelijkheid tot een unieke pagina drastisch en resulteert doorgaans in slechte posities binnen zoekmachines.

Het is dus de moeite om toch te proberen bij elk product een unieke tekst te plaatsen. In plaats van dit direct bij elk product op uw webwinkel te verzorgen kunt u ook beginnen met de best lopende producten of producten die u graag meer zou willen verkopen. Schrijf een paar keer per week goede teksten bij een aantal producten en langzamerhand kunt u zo de hele webwinkel van unieke content voorzien.

Beperk u niet alleen tot content bij producten; ook elke categorie en subcategorie is te voorzien van een korte informatieve tekst.

Teksten voor mensen

Vergeet niet dat een tekst niet geschreven wordt voor zoekmachines, maar voor uw bezoekers. Door u te richten op de potentiƫle klanten voldoet u automatisch aan de wensen van zoekmachines; duidelijke en uitgebreide informatie over het betreffende product.

Probeer per product te bedenken wat uw klanten graag zouden willen weten over het betreffende product. Dat kan per productsoort en per doelgroep verschillen. Naast feitelijke informatie zoals afmetingen, gewicht en dergelijke is vooral de adviesfunctie belangrijk.

Wanneer u meerdere vergelijkbare producten verkoopt dan wil een bezoeker graag weten waarom hij het ene type boven de andere moet verkiezen. Veel klanten laten zich graag overtuigen om een duurdere variant aan te schaffen, maar dan moeten de extra voordelen hierbij wel duidelijk naar voren gebracht worden.

Bekijk voor meer tips over het schrijven van teksten voor uw klant ons artikel 'Teksten schrijven voor webwinkels'.

Content verzamelen

Wellicht vraagt u zich af welke teksten u moet schrijven bij uw product. Wanneer u iets bijzonders verkoopt is het vaak niet zo moeilijk, maar als u tientallen verschillende pennen aanbiedt is het wellicht lastiger om bij elke pen unieke en relevante tekst te schrijven.

Veel gestelde vragen
Zoals hierboven ook al aangegeven; probeer vragen die u klant kan hebben over een product te beantwoorden. Krijgt u een telefoontje of e-mail met een vraag over een product dan kunt u het antwoord niet alleen aan die persoon geven, maar het ook toevoegen in uw productomschrijving. De kans is immers groot dat iemand anders exact dezelfde vraag heeft, maar niet de moeite neemt om contact op te nemen.

Reviews
Een mooie manier om extra informatie aan uw producten toe te voegen is het mogelijk maken van gebruikersreviews. Bezoekers schrijven dan unieke content voor u! Helaas is het niet zo gemakkelijk als het klinkt. Het is moeilijk om klanten zo ver te krijgen dat ze een review bij een product plaatsen.

U kunt dit proberen aan te moedigen door bijvoorbeeld een prijs te verloten onder de mensen die de moeite nemen reviews te plaatsen. Ook zou u elke review kunnen belonen met een kortingscode op een volgende bestelling. Wat in elk geval aan te raden is, is het sturen van een e-mail een paar weken na de bestelling. Vraag of alles naar wens is verlopen en wijs op de mogelijkheid een review van het product achter te laten op uw webwinkel.

Populaire toepassingen
Behalve het beschrijven van specificaties kunt u zich ook richten op de verschillende toepassingen voor het product. Nuttige informatie voor de bezoeker, maar ook erg interessant voor indexatie door zoekmachines. Mensen die zoeken op een bepaalde activiteit kunnen zo ook bij u terecht komen.

Awards en externe reviews
Heeft het product dat u aanbiedt een prijs gewonnen of een bepaalde erkenning gekregen (denk aan 'Beste Product' van de Consumentenbond), dan wilt u dit natuurlijk melden! Het geeft uw potentiƫle klanten meer vertrouwen bij de aanschaf van het product.

Ook reviews geschreven door derden (bijvoorbeeld op populaire blogs) kunt u noemen. Maak gebruik van het citaatrecht om een stukje uit hun conclusie of een pakkende zin over te nemen. Verwijs ook middels een link naar het betreffende blog zodat de betreffende review ook helemaal gelezen kan worden.

Directshop

Directshop webwinkels assisteren u in de beheeromgeving pro-actief bij het invullen van de content. Zo waarschuwt het systeem wanneer ingevoerde informatie te minimaal is en krijgt elk ingevoerd product een DirectScore. Zo helpt uw Directshop webwinkel u om te zorgen voor een optimale invulling van uw producten. Uiteraard adviseren wij u ook graag over verbeteringen voor uw content en geven wij u graag extra tips. Neem contact met ons op voor meer informatie.


Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter

 
Om Directshop.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord