|
Is een mobiele webwinkel de investering waard?
Gepubliceerd op 22 april 2011
Door: Elja Trum, e-business consultant
Hoewel het mobiele dataverkeer momenteel op de gemiddelde website zo tussen de 2 en 5 procent schommelt zijn mobiele webwinkels een populair onderwerp van discussie bij de marketing afdeling. Een mobiele versie van uw webwinkel kan bezoekers helpen sneller en gemakkelijker een bestelling te plaatsen op elk moment van de dag zonder gebonden te zijn aan een locatie.
Investering
Het is goed om je af te vragen of het opzetten van een speciale mobiele website de moeite waard is. Het is immers erg afhankelijk van het product dat je aanbiedt. Een goede manier om een eerste inzicht te krijgen in de interesse voor een mobiele website is door te kijken naar je statistieken. Hoeveel procent van je bezoekers maakt nu reeds gebruik van een mobiel apparaat om de huidige webwinkel te bezoeken?
Kijk ook naar welke pagina's bezocht worden. Het zou best kunnen dat je webwinkel vooral mobiel bezocht wordt om het afhaaladres op te zoeken terwijl iemand onderweg is om een bestelling op te pikken.
Wellicht is het dan slim om een kleine mobiele website aan te bieden waar adresgegevens en routeinformatie direct prominent in beeld zijn. Via een doorklik kan de bezoeker altijd nog de normale webwinkel bezoeken. Zo beperk je de investering en bied je wel een prettige ervaring voor mobiele bezoekers.
Populair mobiel product?
Het ene product is het andere niet. Vraag je af of jouw product iets is dat mobiel gekocht zal worden. Een mobiele bestelling wordt vaak geplaatst omdat het iets is dat gemakkelijk even snel tussendoor kan. Iemand die een vakantie aan het uitzoeken is zal deze niet erg snel ook daadwerkelijk mobiel bestellen; het is veel gemakkelijker rustig alle mogelijkheden te vergelijken op een volwaardige computer of een tablet.
Ook timing kan een reden zijn om via een mobiel te willen bestellen. Verkoop je bijvoorbeeld kaartjes voor een populair evenement dan is het voor klanten prettig als ze direct bij opening van de verkoop een kaartje kunnen kopen, waar ze dan ook zijn.
Hoe doet de huidige webwinkel het mobiel
Het is slim om ook even te bekijken hoe je huidige webwinkel het op een mobieltje doet. Probeer meerdere populaire telefoons zoals de iPhone en Android telefoons. Bij een goed opgezette webwinkel is het prima mogelijk om een mobiele bestelling te plaatsen zonder dat je hier een speciale mobiele website voor nodig hebt.
De vraag is dan in hoeverre een speciale mobiele webwinkel meerwaarde biedt. Natuurlijk maak je het de mobiele bezoeker een stuk gemakkelijker wanneer deze een speciale webwinkel gericht op mobiele telefoons te zien krijgt, maar wanneer dit je geen extra bestellingen oplevert ten opzichte van de normale webwinkel dan is het de investering wellicht niet waard.
Voor een iPad is het bijna nooit nodig om een aparte webwinkel op te zetten; een webwinkel gebouwd voor een 1024 bij 786 resolutie (zo ongeveer de standaard voor websites voor desktop computers) doet het prima op een Apple iPad. Gebruik van Flash of andere plug-ins voor browser kunnen wel voor een mindere gebruikerservaring zorgen.
Mobiel betalen
Het grootste struikelblok bij mobiele bestellingen is vaak de betaling. De banken zijn hard bezig met het ontwikkelen van nieuwe betaalmethoden voor mobiele telefoons, maar voorlopig is er nog geen concrete oplossing.
iDEAL is momenteel binnen Nederland de populairste betaalmethode, maar voor de meeste banken heb je een speciale reader nodig om een betaling af te ronden. Deze heb je meestal niet op zak. Alleen ING heeft een systeem dat ook lekker werkt op je mobiel; je krijgt de bevestigingscode immers per SMS op je mobiele telefoon binnen. Gemakkelijker kan dan bijna niet.
Voor een mobiele webwinkel is het daarom belangrijk om naast iDeal ook alternatieve betaalmethoden aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld het gebruik van acceptgiro's of betaling op factuur zijn.
Ook PayPal is hierbij een interessante optie. Deze betaalmethode is erg in opkomst in Nederland en wordt wereldwijd reeds intensief gebruikt. Een Paypal betaling is ook mobiel uit te voeren en biedt de klant verschillende manieren om zijn betaling te doen. Bijvoorbeeld via een koppeling met zijn bankrekening of met een betaling via zijn creditcard.
Afwegen
Of een mobiele webwinkel voor jouw product de moeite is, is dus een kwestie van meten en afwegen. Bij veel mobiel bezoek is het in elk geval slim om minimaal een voor mobiel gebruik geoptimaliseerde startpagina te ontwikkelen waarop de mobiele bezoeker snel geholpen kan worden aan bijvoorbeeld contactgegevens. Een dergelijke mobiele pagina zal doorgaans slechts een kleine investering vragen.
Leent je product zich ook voor mobiele verkoop, dan is een mobiele webwinkel zeker een mogelijkheid die het waard is om verder te bekijken.
Heb je interesse in het laten ontwikkelen van een mobiele webwinkel of wil je hier advies over? Directshop kan je hierbij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.
|
|
Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen. Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.
Aanmelden nieuwsbrief
|
|
|
|