U bent hier:Directshop»Artikelen»Teksten schrijven voor webwinkels
  

Teksten schrijven voor webwinkels

Gepubliceerd op 23 november 2010
Door: , e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Als webwinkelier wilt u de producten die u verkoopt zo overtuigend en helder mogelijk aan de klant overbrengen. Daarbij wilt u goed vindbaar zijn in zoekmachines, waarvan Google veruit de belangrijkste is. Het schrijven van unieke en goede teksten is hiervoor noodzakelijk.

Schrijf voor de bezoeker

Bepaal de doelgroep en denk na over de informatie die de bezoeker zou willen lezen. In de meeste gevallen heeft de bezoeker vragen over een product; waarom is dit voor hem het juiste product, wat is het voordeel ten opzichte van een ander vergelijkbaar product in uw webwinkel (of bij de concurrent). Het is de kunst om de bezoeker te verleiden het product te kopen.

Testen

Het is slim om eens iemand die niet bekend is met uw product te vragen om op uw site rond te kijken terwijl u hier bij bent. Geef hem of haar de instructie serieus een product uit uw webwinkel te kiezen en kijk vervolgens waar de testpersoon tegenaan loopt. De vragen die de testpersoon heeft, zijn de vragen die u voor al uw producten moet beantwoorden. Hier komen vaak verrassende verbeteringen uit.

Zorg voor vertrouwen

Wek vertrouwen bij de bezoekers door duidelijke informatie over de webwinkel, transportkosten, betalingsmogelijkheden, klacht-, retourbeleid en dergelijke te geven. Eventueel kunt u klantrecensies toevoegen om de meningen van uw klanten ook aan nieuwe bezoekers kenbaar te maken.

Let op de opmaak

Schrijf geen lange lappe teksten, maar probeer met korte heldere alinea's, kopjes en opsommingen te werken. De tekst wordt zo ook beter scanbaar; de bezoeker vindt sneller de informatie die hij zoekt bij uw product. De opmaak van de tekst is belangrijk voor de leesbaarheid. Let ook op punten als kleur, lettertype en grootte.

Heeft uw webwinkel veel producten? Richt uw aandacht dan in eerste instantie op de populaire producten en de producten die u het liefst verkoopt. Maak bijvoorbeeld top 10 productlijstjes. Een mooi voorbeeld is de Bol.com top 10.

Passieve of actieve schrijfstijl

Een actieve schrijfstijl zorgt voor een hogere conversie. Uit intern onderzoek blijkt dat doorlinks met actieve (anchor) teksten als "Stuur mij uw tarieven" aanzienlijk beter scoren dan passieve teksten als "Klik hier voor de tarieven".

Productteksten schrijven

Schrijven met een verhaal

In plaats van een droge opsomming van feiten kunt u beter proberen een pakkend verhaal te schrijven over een product. Probeer er emotie in te stoppen! Als u een gevoel kunt overbrengen in plaats van simpele productfeitjes dan zal het product veel beter aanspreken. Op het weblog van Fonq kunt u hier een aantal voorbeelden van vinden.

Wees consistent

Wanneer u gekozen heeft voor een bepaalde aanspreekwijze (bijvoorbeeld de u-vorm), houd u hier dan ook aan. Eigenlijk een open deur, maar toch goed om aan het eind van elke tekst wel even op te letten. Dit moet ook weer passen bij uw doelgroep en binnen het geheel van alle teksten op de website.

Schrijven voor zoekmachines

Een tekst die goed werkt voor bezoekers zal in het algemeen ook goed werken voor zoekmachines. Dat is dus mooi meegenomen. Het is belangrijk dat uw tekst uniek is; neem dus zo min mogelijk informatie letterlijk over van de fabrikant of andere leveranciers.

Daarnaast kunt u ervoor zorgen dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de titel en een aantal keer in de tekst. Overdrijf hierbij niet, Google detecteert dit doorgaans. Zorg er altijd voor dat de tekst voor de gebruiker lekker leest. Probeer ook synoniemen ter verwerken in uw teksten.

Het gebruik van klantrecensies helpt overigens ook voor zoekmachines. Klanten zullen waarschijnlijk andere woorden gebruiken en zorgen met hun recensies ook voor unieke content over specifieke producten.

Zorg dat de verhouding tussen tekst van uw product en overige omliggende teksten goed is. Google heeft doorgaans per pagina zo'n 250 woorden nodig om een tekst goed te kunnen indexeren en te bepalen waar deze pagina over gaat. Als er naast de productinformatie nog veel tekst staat die op elke pagina terug komt, dan kan Google slechter bepalen of de pagina uniek is en waar de pagina precies over gaat.

Voor meer informatie over tekstschrijven, of externe hulp met uw teksten, kunt u bijvoorbeeld kijken op onlinetekstschrijvers.nl.


Gerelateerde artikelen

 



Het pand de Driehuizen




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter