U bent hier:Directshop»Artikelen»Verzendkosten belangrijk bij aankoopbeslissing
  

Verzendkosten belangrijk bij aankoopbeslissing

Gepubliceerd op 22 januari 2009
Door: , e-business consultant

Voorkom verlies van omzet!

Veel consumenten ergeren zich aan de verzendkosten bij online aankopen. Hoewel er in het algemeen wel begrip is voor het berekenen van verzendkosten werkt het positief wanneer deze kosten laag zijn of wanneer het transport gratis is. Het kan dus de moeite lonen om eens kritisch naar uw verzendkosten te kijken.

Er zijn verschillende manieren om de irritatie over verzend/transportkosten te verkleinen. Verzendkosten kunnen zelfs gebruikt worden om uw webwinkel er positief uit te laten springen. Deze kosten kunt u zo gebruiken als marketinginstrument.

Verzendkosten verlagen

Het is natuurlijk verstandig de prijzen van uw concurrenten in de gaten te houden. Dit geldt echter ook voor de transportkosten. Als uw verzendkosten net iets lager zijn dan die van uw concurrent terwijl het product even duur is zal een klant toch sneller bij u bestellen.

Om de verzendkosten lager aan te kunnen bieden loont het de moeite om eens te kijken naar de verschillende transportmethoden. Wellicht is de dienst waarvan u nu gebruik maakt niet de goedkoopste keuze. Ook kunt u bijvoorbeelde de klant laten kiezen voor een alternatieve verzendmethode die weliswaar goedkoper, maar ook minder flexibel is.

Geen verzendkosten

Echt blij wordt een klant natuurlijk pas wanneer er geen verzendkosten berekend worden. Dit wordt vaak gezien als een stukje service. Afhankelijk van de producten die u verkoopt hoeft u hier geen verlies op te draaien. Vooral wanneer uw klanten vaak meerdere producten in één bestelling bestellen is het eenvoudig om de verzendkosten te verwerken in een kleine meerprijs op afzonderlijke producten.

Wanneer u geen verzendkosten rekent kan dit ook een goede reden voor klanten zijn om bij u terug te komen. Uw klanten zullen loyaler zijn. Zo kunnen gratis verzendkosten voor blijvende omzetstijging zorgen.

Gratis verzending als actie

Een andere optie is het regelmatig houden van acties waarbij u tijdelijk geen verzendkosten rekent. Bol.com maakt hier bijvoorbeeld gebruik van. Ook kunt u bestaande klanten in een mailing (tijdelijk) gratis verzendkosten aanbieden om een herhaalbestelling aan te moedigen.

In Amerika werd eind 2008 voor het eerst een gezamenlijke actie onder veel webwinkeliers gehouden onder het motto 'Free Shipping Day'. Een week voor kerst waren bij veel webwinkels de transportkosten een dag lang gratis. Onder andere het bekende Amazon.com deed aan deze actie mee. Met de publiciteit en extra bezoekers die de webwinkeliers door deze actie kregen was deze dag meer dan de moeite waard.

Verzendkosten op aankoopbedrag

Een beproefde methode voor het berekenen van verzendkosten is deze te laten varieren aan de hand van het orderbedrag. Het is eenvoudig uit te rekenen bij welke prijs gratis verzendkosten voor u rendabel zijn. Als iemand een aankoop doet van 500 euro dan valt 5,95 euro verzendkosten vaak wel als een vorm van korting weg te geven?

Vermeldt in dit geval ook duidelijk dat de klant een korting krijgt als er nog voor een x bedrag aan extra producten wordt besteld. Raad hierbij een veel gekocht gadget aan. Ook als de klant eigenlijk niets extra's nodig heeft kan dit een trigger zijn om toch nog een extra product te bestellen.

Variatie in verzendkosten

Hoewel het de duidelijkheid niet ten goede zal komen kan het variëren van verzendkosten op basis van gewicht of op basis van betaalmethode ook nog een praktische oplossing zijn. Een creditcard betaling zal u waarschijnlijk meer kosten dan een iDeal betaling. Geef dus een korting op de verzendkosten bij gebruik van iDeal om uw klanten aan te zetten voor deze methode te gaan. Pas er wel voor op dat uw tariefsysteem niet te ingewikkeld wordt!

Kosten communiceren

Hoe u ook met uw verzendkosten om gaat, het is erg belangrijk om deze bijkomende kosten te communiceren. Wees in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijk. Bijvoorbeeld door de (verwachte) verzendkosten al te tonen bij het bekijken van de productdetails. In de winkelwagen mogen de verzendkosten uiteraard al helemaal niet ontbreken.

Indien u geen verzendkosten berekent wilt u dit zelfs op uw homepage al prominent melden. Dan neemt u direct één drempel voor een aankoop weg.


Meer informatie

Wilt u meer weten over de verschillende mogelijkheden om aankopen te stimuleren, neem dan contact met ons op. Directshop kan verschillende manieren van het berekenen van verzendkosten in uw webwinkel integreren.



Gerelateerde artikelen

 



Transport




Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen.

Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.

Deel dit artikel


 volg ons via RSS

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Directshop op Twitter!  volg Directshop
op Twitter