|
Uw webwinkel goed vindbaar bij Google
Gepubliceerd op 18 januari 2011
Door: Elja Trum, e-business consultant
Ruim 95 procent van de Nederlanders gebruikt Google om op internet te vinden wat ze zoeken. Het mag dan ook duidelijk zijn dat het erg belangrijk is om hoog in deze zoekresultaten bij deze zoekgigant te staan. In dit artikelen bekijken we de basisvoorwaarden om goed gevonden te worden.
Laten we vooraf duidelijk zijn dat er niet één manier is om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Ook is het niet iets wat van de ene op de andere dag te bereiken is. Alleen bij Google zelf kunnen ze weten hoe je boven in de zoekresultaten kunt eindigen, Google geeft hier geen exacte informatie over naar buiten. Wel is er in de loop der tijd ontdekt wat in elk geval belangrijke randvoorwaarden zijn om hoog te eindigen.
Er zijn in de basis drie belangrijke punten waar u op moet letten:
1. Techniek
Een belangrijk onderdeel bij zoekmachine optimalisatie is de optimalisatie van de code van een webpagina. Google moet goed in staat zijn uw webwinkel te kunnen 'lezen'. Het is niet eenvoudig voor een computer om te bepalen waar een pagina nu eigenlijk over gaat. Dit gebeurd op basis van trefwoorden, context en dergelijke.
Het helpt dus om deze informatie op een pagina zo leesbaar mogelijk te maken voor Google. Dit betekend schone code met weinig overhead voor opmaak en veel aandacht voor de content van de pagina.
Ook moeten interne links er voor zorgen dat er onderling relaties worden gelegd zodat nog beter is af te leiden door de zoekmachine welke pagina belangrijk is en waar deze pagina over gaat.
De webwinkel pakketten van Directshop zijn in de basis al geoptimaliseerd voor leesbaarheid voor Google. Hier hoeft u als webwinkelier verder niet bij stil te staan.
2. Content
De content, oftewel de inhoud, van de website is erg belangrijk. Google moet kunnen bepalen waar een website over gaat om de pagina goed in de zoekresultaten te kunnen vertonen. Om dit goed te doen heeft Google eigenlijk minimaal 250 woorden unieke informatie nodig per pagina. Probeer er dus voor te zorgen om bij elk product minimaal deze hoeveelheid aan tekst toe te voegen.
Er wordt niet alleen gekeken naar de inhoud van de pagina, maar ook hoe uniek deze inhoud is. Hierbij wordt de tekst vergeleken met andere pagina's, zowel op je eigen webiste als bij anderer websites. Als de informatie op uw pagina voor een groot deel overeen komt met die andere pagina dan heeft het voor Google weinig nut om beide pagina's op te nemen.
Er zal dan een keuze gemaakt worden welke van de twee gelijkende pagina's het relevantste zal zijn. De andere wordt niet, of minder prominent, opgenomen in de zoekresultaten.
Het heeft dus weinig nut als uw productinformatie rechtstreeks uit een algemene database komt of als het erg weinig informatie is. Wilt u goed gevonden worden dan zorgt u voor unieke en voldoende content.
Behalve productinformatie moet u natuurlijk ook zorgen dat de overige informatie op uw webwinkel voldoet aan deze voorwaarden op het gebied van uniekheid en hoeveelheid. Een goede manier om aan voldoende unieke content te komen is ook het toevoegen van een weblog op uw webshop. Hier kunt u meer informatie kwijt oer uw producten en branche. Denk aan nieuwtjes, reviews en gebruikerstips.
Een Directshop webwinkel helpt u met het invullen van uw productinformatie door in de beheeromgeving te werken met de DirectScore. Per product wordt met een score aangegeven waar verbeteringen gewenst zijn. Zo wordt u gewezen op productinformatie die onvoldoende is voor goede indexatie door zoekmachines.
3. Inlinks
Het laatste belangrijkste onderdeel om hoog te kunnen eindigen in de zoekresultaten zijn het aantal inlinks dat uw webwinkel heeft. Of nog nauwkeuriger; het aantal inlinks en de waarde van deze inlinks.
Inlinks zijn verwijzingen naar uw webwinkel vanaf andere websites. Op die website staat dus een linkje naar uw webwinkel. Elk linkje telt als een soort stem. Hoe meer stemmen u krijgt, hoe belangrijker uw website blijkbaar is en hoe hoger Google u in de zoekresultaten plaatst.
U kunt zich voorstellen dat een link vanaf een grotere website zoals bijvoorbeeld nieuwssite Nu.nl door Google belangrijker wordt gevonden dan van Fluffies huisdierenpagina. Ook de relevantie van de site die naar u linkt telt mee; als u fietsen verkoopt is de link van een site over fietsen belangrijker dan een linkje van een site over balletdansen.
Het is verstandig het aantal inlinks te vergroten. Zoals u begrijpt bij voorkeur relevante inlinks vanaf grotere websites. U kunt de beheerder van de site vragen om een link, maar vaak kunt u ook zelf links plaatsen op websites. Ook door bij te dragen in fora en op Twitter kunt u het aantal inlinks vergroten.
Een bijkomend voordeel van het verzamelen van inlinks; niet alleen zoekmachines zien deze, maar er zullen ook rechtstreeks bezoekers via deze link op uw webwinkel komen.
Met behulp van de Directshop statistieken kunt u eenvoudig zien waar uw bezoekers vandaan komen en welke waarde ze voor uw verkopen hebben.
U kunt gratis gebruik maken van de Directshop PageRank Tracker om in de gaten te houden hoe het aantal verwijzingen naar uw webwinkel stijgt.
Conclusie
Om goed gevonden te worden in de organische zoekresultaten (de onbetaalde zoekresultaten) moet u de hierboven genoemde drie punten goed in de gaten houden. U wordt niet vanzelf gevonden, maar zult actief aan de slag moeten om voor goede content en de juiste inlinks te zorgen.
|
|
Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen. Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.
Aanmelden nieuwsbrief
|
|
|
|