|
Webwinkel omzet in 2008 richting 5 miljard euro
Gepubliceerd op 3 oktober 2008
Door: Michael van Helden, e-business consultant
De omzet van webwinkels voor consumenten zal naar verwachting in 2008 richting 5 miljard euro stijgen. Blauw Research onderzoekt in samenwerking met Thuiswinkel.org halfjaarlijks de online consumentenuitgaven. In de eerste helft van 2008 stegen de uitgaven met 24% (ten opzichte van 2007) naar € 2,3 miljard.
Bovenstaande cijfers gaan alleen over consumenten uitgaven. De business-to-business branche wordt hier niet in meegenomen.
Meer omzet voor de reisbranche en consumentenelektronica
Een kwart van de Nederlanders heeft in de onderzochte periode online een reis geboekt. De behaalde omzet in de reisbranche komt voor deze zes maanden uit op € 960 miljoen. Dit is een groei van 16% ten opzichte van een jaar geleden.
De omzet in de entertainmentbranches (home-entertainment, boeken en muziek) is traditioneel de eerste helft van het jaar lager dan de tweede helft. In die laatste periode kan er goed geprofiteerd worden van de feestdagen. Ook is er een sterke groei te zien in deze branche wanneer dezelfde periode vergeleken wordt met een jaar geleden.
Non-food online consumentenbestedingen groeien ook fors
Wanneer de groei van reizen, food, tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing wordt gelaten, dan groeien de non-food online consumentenuitgaven in de eerste helft van 2008 met 40%! Dat is een bijzondere uitschieter ten opzichte van de 24% groei over de gehele linie.
Kopers zijn tevreden
Volgens het onderzoek raken consumenten gewend aan het kopen op afstand. Slechts een kwart van de consumenten ziet het niet kunnen zien of voelen van een product als nadeel. Dat was een half jaar geleden nog een derde. Een derde van de online kopers ziet helemaal geen nadelen meer. 96% geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online bestelling.
iDEAL wordt het meest als online betaalmiddel gebruikt
De veiligheid van betalen wordt steeds minder vaak als drempel gezien voor het doen van online aankopen. Dit komt mede door de toename van iDEAL als betaalmiddel. 85% beoordeelt iDEAL als een (zeer) veilige betaalmethode. Ook in deze onderzochte periode is voor iDEAL een sterke stijging te zien. Door deze stijging is iDEAL nu het meest gebruikte betaalmiddel bij het doen van online aankopen.
We kunnen concluderen dat online bestedingen wederom met dubbele cijfers blijven groeien en het doen van online aankopen steeds meer geaccepteerd wordt. Doordat deze markt steeds volwassener wordt is het verstandig om het maximale rendement uit uw webwinkel te halen door middel van een professionele webwinkel.
bron: thuiswinkel.org.
|
|
Directshop ontwikkelt professionele webshop oplossingen. Start ook een hoogwaardige webshop van Directshop, want u wilt toch ook succesvol verkopen via internet.
Aanmelden nieuwsbrief
|
|
|
|